Gemeente Enschede

animatie participatiewet

Hoe leg je de Participatiewet nou makkelijk uit aan de statushouders? Met een explanimation natuurlijk!

1

Briefing

"Leg in 3 minuten uit aan statushouders hoe de Participatiewet nou in z'n werk gaat." aldus de Gemeente Enschede. Okaaay, let's go!

Het doel van deze animatie (Iets uitleggen = "to explain" dus "explanimation" met een mooi woord) was om de belangrijkste punten van de Participatiewet te verduidelijken, en dan met name op hoe statushouders het beste geholpen kunnen worden met hun plekje vinden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo'n animatie moet er natuurlijk goed uitzien, maar ook rekening houden met de verschillende culturen en de informatie op een duidelijke en beknopte manier presenteren bij de doelgroep. Maar wel met gevoel!

2

Styleframes

Voordat we beginnen aan het verhaal, willen we eerst even zeker weten of we de juiste visuele snaar weten te raken. Dus voordat er ook maar íets beweegt, beweegt eerst ons potlood (of muis waarschijnlijk) en maken we zogeheten "styleframes". Hieraan kan de klant zien in welke look&feel we de animatie willen gaan maken.

In dit voorstadium is het nog makkelijk om bij te sturen. In samenspraak met de klant passen we de styleframes aan totdat we precies dat gevoel te vinden wat perfect past bij wat we gaan vertellen, vanzelfsprekend steeds met de uiteindelijke doelgroep in het oog. Uiteindelijk bepalen we in dit stadium dus de stijl, kleur, texturen en in sommige gevallen ook al een tekstuele beschrijving van animatie-ideeën.

Storyboard / script

Nadat de keuze voor de juiste stijl is gemaakt beginnen we aan het storyboard. Hier komen de styleframes en het verhaal samen en vormen zo een visuele weergave in stapjes. Een soort geschetst stripverhaal van hoe de animatie er uiteindelijk uit komt te zien. Per stap omschrijven we hier hoe dingen in beeld gaan komen en wat de klant kan verwachten van het animatie-werk. Dit "stripverhaal" vormt meteen de basis voor het schrijven van het script. In welke volgorde gaan we wat vertellen. Dat script is op zijn beurt weer de basis voor de voice-over. Zo hangt alles met elkaar samen!

3

4

Kleur & texturen

Omdat illustraties die met een computer zijn gemaakt soms wat plat en levenloos kunnen aanvoelen maken we gebruik van texturen om die "platte look" te compenseren. Hierbij maken we gebruik van een aantal technieken. Door elke laag te voorzien van een lichte en donkere ‘grain’ textuur (voor de liefhebbers van analoge fotografie: een soort filmkorrel dus), wekken we de indruk van volume. Componenten krijgen hierdoor meer diepte door schaduw- en lichtplekken. Daarnaast gebruiken we patronen en structuren om de animatie nog meer ‘body’ te geven.

5

het resultaat

Nog één stapje, we zijn er bijna! Om het hele verhaal nog extra kracht bij te zetten is er voor deze klus ook een voice-over ingezet. Die ondersteunt de animatie én geeft extra informatie. Omdat deze animatie voor een breed scala aan culturen is ontwikkeld, is het script in 8 talen vertaald en door verschillende voice-acteurs ingesproken. Zo kan iedereen het in zijn eigen moederstaal bekijken, zelfs mensen die Pashto of Tigrinya spreken! Voor het gemak hebben wij hieronder gewoon de Nederlandse* geplaatst.

*Heel benieuwd hoe het klinkt in je eigen taal? Misschien hebben we hem wel! Vraag hem op via info@creativebastards.nl