1
Uit uitvoerige sessie met burgers zijn zes kernwaarden naar voren gekomen (leefbaar, betrokken, vaardig, vindingrijk, praktisch en idealistisch), haar verleden en haar sociaal economische status.
De zes kernwaarden hebben we doorvertaald richting een design-grid gebaseerdop zeshoeken. Dezelfde lijnen / hoeken zien we terug in diverse plekken in Hengelo,waaronder het nieuwe stadskantoor. Dit flexibele grid is zo opgezet dat deze als basis kan dienen, niet alleen voor de constructie van het logo, maar ook voor alle communicatie-uitingen (zowel digitaal als analoog).
Om een duidelijk, herkenbare link met het verleden te creëren is het wapenschild vanHengelo in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit nog steeds perfect aan bij de kernwaarden.
Net zoals wedit terug zien in het nieuwe stadskantoor een mix tussen het landschappelijke (hetkoren) en het stedelijke / industriële (de bijenkorf) met de beek welke de twee scheidt.De “andere, open houding en uitstraling” welke de organisatie voor staat zien weduidelijk terug in het design van het nieuwe beeldmerk.
2
3
Heldere pictogrammen in Hengelo-blauw om verschillende onderwerpen te duiden. De openheid uit het logo zien we duidelijk terug in de iconenstijl.
De lijnen en het open karakter van het beeldmerk zien we ook terug in het woordmerk. De opwaartse lijnen staan hier letterlijk voor de opwaartse lijn / vooruitgang welke Hengelo nastreeft. Hier hebben we bewust de omschrijving ’Gemeente’ toegevoegd om de benadrukken dat het een overheidsorganisatie betreft. Daarnaast gaat het hier niet alleen om de stad Hengelo, maar ook de omringende buurtschappen en kernen.
De blauw/gele kleuren uit de huidige huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. We hebben deze twee kleuren doorvertaald richting twee nieuwe primaire huisstijlkleuren. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat
het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt.
De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud uit het wapen. Het goud staat tevens symbool voor sociale en economische welvaart.
5
Alle onderdelen komen samen op het flexibele grid en zorgen zo voor een consistent design van alle huidige én toekomstige uitingen.
De website (volledig gebouwd naar de richtlijnen voor overheidsinstanties) laat altijd de meest waarschijnlijke onderwerpen zien. Bijvoorbeeld: begin van het jaar wordt voor de belastingaangifte de WOZ-waarde van een woning opgevraagd en vlak voor de zomervakantie worden veel paspoorten vernieuwd. Deze knoppen krijgen dan extra aandacht.
6
Een huisstijl komt terug op talloze onderdelen en bij een Gemeente op nog veel meer. Zo is er een gigantisch aantal brochures en formulieren die gerestyled zijn of (zoals hiernaast te zien) een map waarin deze items kunnen worden meegegeven.
7
Ook de Gemeente Hengelo timmert aan de weg. Bouwborden geven een visualisatie en beknopte informatie de werkzaamheden. Ook hierin hebben we de nieuwe stijl naar voren laten komen.
De gouden kleur vormt ook de rode draad door de fotografie. Ochtend- of avondlicht zorgt voor een gouden gloed en mooie contrasten. Het feit dat Hengelo een typische gezinsstad is zien we gereflecteerd in de beelden. Kinderen en/of gezinnen in settings die de veelzijdigheid van Hengelo laten zien.
4
i
Briefpapier, visitekaartjes, enveloppes, With Compliment-kaarten, een Gemeente gebruikt nogal wat stationery. Ook hierbij zorgen we dat alles perfect op elkaar aansluit.
Waar een bedrijf vaak maar één locatie heeft, heeft een Gemeente er soms tientallen. Zoals een parkeergarage, hier komt de nieuwe stijl terug op gevelbelettering, way-finding, raamstickers en zelfs een afvalbak. Die hadden we nog niet eerder gedaan :)