Rebranding At.groep

case coming soon

1

Briefing

Creëer een productvideo die de bezoekers van de SPIE Photonics West beurs in San Fransisco nog lang bij zal blijven.

De uitdaging was om een informatieve en aansprekende productvideo te ontwikkelen voor de Pacto, een lichtgewicht spectrometer, waarin op een duidelijke manier de eigenschappen en voordelen van het product worden uitgelegd aan potentiële klanten. Niet alleen op het gebied van research, maar ook voor medische en industriële toepassingen.

Storyboard

De uitwerking voor de Pacto Spectrometer productvideo begon met enkele schetsen voor het storyboard. We maakten gebruik van een mix tussen video en 3D animatie. In dit storyboard highlighten we de mogelijkheden van de Pacto en leggen de focus op verschillende aspecten van het product.

2

3

3D packshots

Om een cinematografisch effect te geven, hebben we de packshots ontwikkeld met een donkere achtergrond met rookeffecten. Afgemaakt met een sausje van verschillende licht- en textuureffecten ontstond er een dramatisch* resultaat waarbij de verschillende onderdelen van het product sterk naar voren komen en de visual als geheel de aandacht van de kijker pakt.

* 'dramatisch' bijv. naamw. Spectaculair, opzienbarend, een sterk effect hebbend.

4

productvideo

Een productvideo zoals deze voor de Pacto is een effectieve marketingtool die Avantes helpt bij het showcasen van hun producten maar ook bij het informeren van hun (potentiële) klanten en het bouwen van hun merkidentiteit.

5

Cinematic teasers

Voorafgaand aan de officiële productlancering hebben we enkele teasers ontwikkeld. Sterke teksten, visuele effecten en epische muziek zorgden voor spanning en verwachting.

6

Mini social campaign

De mini sociale campagne werd niet alleen ingezet om de Pacto Spectrometer onder de aandacht te brengen, maar ook om meer brand-awareness te creëren. Het grote bereik, de interacties met de posts, maar ook de kosten-efficiëntie en meetbaarheid zorgden voor een zeer effectieve campagne.

1

ETNA…

is niet de braafste van de klas.

En dat werd de kapstok in de campagne rondom de nieuwe Retro-lijn. Stoere, uitgesproken & retro producten met een hoog ‘moet-ik-hebben’ gehalte. De communicatie moest daar helemaal op aansluiten en daarom een uitdagend & ’edgy’ karakter hebben.

Deze campagne had twee doelen:

  1. Hoe krijgen we de dealer zo ver dat hij de Retro
    producten opneemt & support?
  2. Hoe kunnen we de consument bereiken en
    activeren tot aankoop?

1

Awareness:
Inspiratie

Natuurlijk moesten we eerst even laten weten dat ETNA deze te gekke retro koelkasten maakt. Hedendaagse techniek met een klassiek uiterlijk.

Hiervoor ontwikkelden we bannersets, Youtube- en Insta-prerolls en toffe inspiratie-posts voor zo’n beetje alle sociale kanalen.

1

Design je eigen Custom koelkast

Nu iedereen (nou bijna iedereen dan) op de hoogte is van de ETNA retro lijn was het tijd onze doelgroep te activeren. Hiervoor ontwikkelden we onder andere een website met waarmee mensen heel simpel een eigen koelkast konden ontwerpen.

4

Drop je
Design & Deel

Maak je eigen ontwerp plaats hem op de koelkast en zie direct hoe hij wordt! Als Van Gogh nog had geleefd dan zat hij nu in witgoed i.p.v. kunst.

Spread the word

Helemaal losgegaan op je design? Je kat staat er op z'n paasbest op? Mooi zo, dan direct delen op social media. Uit alle inzendingen werden er elke maand drie gekozen die doorgingen naar de finale.

20K+ inzendingen, een enorm bereik
en een heel veel blije winnaars

De massa heeft gesproken! De meeste stemmen golden bij de beslissing en daar zijn een paar prachtige koelkast uitgerold die al snel bezorgd werden bij de gelukkige winnaars.

Hoe we de (r)etailers enthousiast kregen?

Niks is zo waardevol als een (r)etailer die nét zo enthousiast is over je product als je zelf. En dat doe je het snelst door ze het product zelf te laten ervaren. En in hun eigen huisstijl wordt natuurlijk áltijd gewaardeerd. #steekpenningen

Joint ventures

Een custom koelkast kan natuurlijk nét zo goed voor een bedrijf worden ingezet. Wat dacht je van het winnen van een Chocomel koelkast, tot de nok gevuld met tientallen liters Chocomel?

4

1

Campagne concept

Het is meer dan 110 jaar geleden dat Vredestein voor het eerst banden begon te produceren.

In die jaren zijn ze uitgegroeid tot een merk met een indrukwekkende productlijn die geschikt is voor alle denkbare weg- en weersomstandigheden. Ze hebben indrukwekkende mijlpalen bereikt en zijn geweldige partnerschappen aangegaan. Ze staan met trots achter onze brede selectie banden die wereldwijd tot de top behoren. En ze hebben de testresultaten om die bewering te staven. Ze zijn een merk met veel erfgoed, knowhow en kwaliteit, waarbij de klant altijd centraal staat. Ze hebben hun strepen verdiend.

Imago campagne

Vredestein verdiende zijn strepen met zijn lange geschiedenis van het maken van banden van hoge kwaliteit. We hebben dit gebruikt voor de imagocampagne om de topstatus te benadrukken die Vredestein heeft bereikt.

We hebben de focus niet op een specifieke band gelegd, maar in plaats daarvan op het bandenspoor dat door de auto is achtergelaten. Wat Vredestein achterlaat in haar sporen is een geschiedenis om trots op te zijn met opmerkelijke resultaten. En zo rijden ze de toekomst tegemoet. Soms gaat deze weg bergop maar altijd met een duidelijk doel: Om de beste te zijn die ze kunnen zijn voor hun klanten.

2

Seizoens gebondenheid

De verschillende seizoenen gaven ons de kans om te variëren in kleur, zo creëerden we een herkenbare campagne-stijl per seizoen.


Campagne
visuals

We ontwikkelden voor deze campagne speciale 3D-visualisaties waarin het product de hoofdrol speelde. De "journey-lijnen" simuleren de afgelegde weg en verbinden het product met de weg.

i

Visuals i.s.m Zoo Tec

SALES CAMPAGNE

De sales campagne is ook doorvertaald naar een advertentie-serie in 14 talen die door heel Europa terug te vinden was. Achterop de cover van en binnenin toonaangevende autobladen zoals Top Gear en diverse lifestyle magazines.

3

bANNERING

Je hebt ze vast wel eens gezien. Ze zijn bijna niet te missen. De banners die verschijnen terwijl je lekker aan het browsen bent. Deze banners en retargeting-banners zijn door ons ontwikkeld en zorgen met een beetje beweging dat Vredestein top-of-mind blijft. Met een simpele klik is de kijker op de juiste plaats en kan er een dealer dichtbij worden gezocht zodat het product ook live ervaren kan worden.

on a roll
door heel
europa

Geen campagne is compleet zonder een tof filmpje dat internationaal kan worden ingezet op social media, als YouTube pre-roll én op de eigen narrowcasting systemen in de fabrieken in Enschede en Hongarije.

4

Fleet
marketing

Als je een hele vloot aan rijdende reclameborden hebt door heel Europa, dan ontkom je er natuurlijk niet aan om ook hierop de campagne terug te laten komen. De grote vlakken op de trailers van de vrachtwagens lenen zich uitstekend voor grote, opvallende visuals waarmee je ook nog eens direct je doelgroep bereikt: de automobilist!

6

Brochure
Materiaal

Alle testwinnaars zijn gebundeld in een speciale brochure waarin elke band afzonderlijk in het zonnetje worden gezet. Quotes uit autobladen en gewonnen testzegels maken hierin duidelijk waarom ieder type zijn eigen spread en de uitspraak "Earned its stripes" heeft verdiend.

Online assets

De campagne-uitingen vonden natuurlijk ook een plek op o.a. de eigen site van Apollo Vredestein en veelbezochte auto- en lifestyle-sites, waar ze zijn gebruikt als visuals bij blogposts en als algemene banners.

7

1

De 6 Kernwaarden

Ons vertrekpunt is het verhaal van Hengelo.

Uit uitvoerige sessie met burgers zijn zes kernwaarden naar voren gekomen (leefbaar, betrokken, vaardig, vindingrijk, praktisch en idealistisch), haar verleden en haar sociaal economische status.

De zes kernwaarden hebben we doorvertaald richting een design-grid gebaseerdop zeshoeken. Dezelfde lijnen / hoeken zien we terug in diverse plekken in Hengelo,waaronder het nieuwe stadskantoor. Dit flexibele grid is zo opgezet dat deze als basis kan dienen, niet alleen voor de constructie van het logo, maar ook voor alle communicatie-uitingen (zowel digitaal als analoog).

Opbouw logo

Om een duidelijk, herkenbare link met het verleden te creëren is het wapenschild vanHengelo in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit nog steeds perfect aan bij de kernwaarden.

Beeldmerk

Net zoals wedit terug zien in het nieuwe stadskantoor een mix tussen het landschappelijke (hetkoren) en het stedelijke / industriële (de bijenkorf) met de beek welke de twee scheidt.De “andere, open houding en uitstraling” welke de organisatie voor staat zien weduidelijk terug in het design van het nieuwe beeldmerk.

2

Woordmerk

De lijnen en het open karakter van het beeldmerk zien we ook terug in het woordmerk. De opwaartse lijnen staan hier letterlijk voor de opwaartse lijn / vooruitgang welke Hengelo nastreeft. Hier hebben we bewust de omschrijving ’Gemeente’ toegevoegd om de benadrukken dat het een overheidsorganisatie betreft. Daarnaast gaat het hier niet alleen om de stad Hengelo, maar ook de omringende buurtschappen en kernen.

KLeurpalet

De blauw/gele kleuren uit de huidige huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. We hebben deze twee kleuren doorvertaald richting twee nieuwe primaire huisstijlkleuren. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt.
De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud uit het wapen. Het goud staat tevens symbool voor sociale en economische welvaart.

3

Iconen

Heldere pictogrammen in Hengelo-blauw om verschillende onderwerpen te duiden. De openheid uit het logo zien we duidelijk terug in de iconenstijl.

fotografie

De gouden kleur vormt ook de rode draad door de fotografie. Ochtend- of avondlicht zorgt voor een gouden gloed en mooie contrasten. Het feit dat Hengelo een typische gezinsstad is zien we gerefl ecteerd in de beelden. Kinderen en/of gezinnen in settings die de veelzijdigheid van Hengelo laten zien.

4

i

Fotografie door Tjeerd Derkink

5

Design-architectuur

Alle onderdelen komen samen op het flexibele grid en zorgen zo voor een consistent design van alle huidige én toekomstige uitingen.

Toptaken Website

In een recordtijd van 5 2-wekelijkse sprints is de website volledig ontworpen en gebouwd in samenwerking met Kodea en Seneca. De open houding en uitstraling welke Hengelo voor staat zien we duidelijk terug in het design van de 15 verschillende paginatypes.

6

Stationery

We wilden mensen niet laten schrikken, dus blauwe enveloppen waren not done. Bij een gouden envelop verwacht je iets gewonnen te hebben… dus het zijn toch maar weer witte enveloppen geworden.

1

Nuchter, design & met een scherp oog voor detail

Dat zijn de uitgangspunten voor het redesign van de ETNA communicatie-stijl.

Geen evolutie maar een design-revolutie. Een zelfverzekerde stijl met een kleur en vormtaal die de productlijn complementeren. Kleuren die matchen met de vaak donkere apparatuur. Veel lucht in de opmaak door selectief te zijn in de lengte van teksten en wat wanneer te laten zien.

2

Het iconische
ETNA logo

ETNA is in 1856 opgericht als ijzergieterij voor huishoudelijke apparatuur in Breda. De ijzergieters vormden al snel een herkenbaar beeldmerk voor het merk. 

De ijzergieters vormen al meer dan 165 jaar het herkenbare beeldmerk voor het merk ETNA.

Verwijzend naar de beroemde Siciliaanse vulkaan zien we de vorm van de vulkaan duidelijk terug in de typografie. 

Logogebruik

Bij het plaatsen van het logo geldt een bij voorkeur vrij te houden minimale zone. In de breedte is dit het ETNA beeldmerk, in de hoogte hanteren we hiervoor de E-hoogte.

Primair

Kleurpalet

Voor ETNA als online merk hebben we het digitale kleurpalet leidend laten zijn. De drukwerkkleuren zijn hiervan afgeleid. 

3

Secundair

Toepassing
typografie

Kop - Poppins Regular - 4x
ETNA maakt kwaliteit
betaalbaar.

4

Subkop - Poppins Regular - 2x
Nuchter met een scherp oog voor detail
Intro -Poppins Regular - 1,25 x
Functioneel, maar verrassend design. De laatste kooktrends en technologieën vertalen we naar kwalitatieve en betaalbare designproducten voor in de keuken. Zo maken we droomkeukens bereikbaar voor iedereen.
Tussenkop -Poppins Bold - 1x
Vakmanschap
Paragraaf -Poppins Bold - 1x
Vakmanschap zit in onze genen ‘gegoten’. Waren het 162 jaar geleden de ETNA-ijzergieters die kookfornuizen maakten in de fabriek, de vakmannen en -vrouwen anno nu zijn te vinden in onze laboratoria, aan de tekentafels en in ons testcentrum. Van ieder apparaat weten we precies waar het gemaakt is, welke grondstoffen het bevat en waarom deze gebruikt zijn. Dat is vakmanschap pur sang. We willen alles kunnen controleren zodat we de beste producten kunnen maken. Deze ambitieuze instelling is ook te vinden in ons logistiek centrum: bij het leveren van de producten en de service laten we niets aan het toeval over. Zo blijven we continu bouwen aan een collectie keukenapparaten die ieders keukendromen waarmaken. Het resultaat delen we graag, en met veel trots, met jou in onze sfeervolle showroom in Duiven.

ETNA Tone of voice ETNA schrijfstijl

De manier waarop we schrijven wordt ingegeven door onze merkwaarden: Nederlands en eigenzinnig
We spreken de eindgebruiker aan in de je-vorm,
voor een losse, spontane tone of voice (of nog beter: schrijfstijl, want het liefst communiceren we in het Nederlands). 

We schrijven onze eigen merknaam zo consequent mogelijk in hoofdletters. Dus geen Etna maar ETNA. URL’s en e-mail adressen zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. 
De nadruk ligt altijd op de USP’s van het product of van ETNA zelf.  Die benoemen we op een laagdrempelige manier en met een dikke knipoog om het luchtig te houden.

5

ETNA tone of voice

Nederlands

Nederlandse nuchterheid: duidelijk en begrijpelijk.
Praten over keukenapparatuur hoeft niet droog te zijn, doorspekt van specificaties, productcodes en vakjargon. 
Durf duidelijke taal te spreken. Iemand die zich niet eerst uren verdiept heeft in de wereld van inductiekookplaten moet nog steeds begrijpen waarom die van ons zo interessant, mooi en makkelijk is. Mag Engels dan helemaal niet? Tuurlijk wel, sommige dingen zijn in het Engels nét wat meer ‘catchy’. 

Eigenzinnig

Onverwacht, fris, expressief, energiek, enthousiast, informeel én waar mogelijk met een dikke knipoog.
Een belangrijk deel van ons onderscheidend vermogen, een manier om onze laagdrempeligheid te benadrukken en onze positiviteit uit te stralen. We nemen onszelf niet té serieus, de klant des te meer. We zijn inclusief en stellen de mening van iedere klant op prijs. 

Beeldtaal

ETNA heeft hele toffe producten, maar hoe brengen we die het best in beeld? Goede vraag. In dit hoofdstuk behandelen we alles van sfeerbeelden tot detailshots. 

6

Sfeerbeelden:
Apparatuur in de keuken

De laatste keukentrends zie je niet alleen terug in de apparatuur van ETNA, maar ook in hun sfeerbeelden. Of je nu een moderne, klassieke, landelijke of designkeuken wilt, ETNA heeft de apparatuur die er perfect in past.

Steeds vaker gebruiken we renders voor de sfeerbeelden, met extra aandacht voor zachte lichtval en stijlvolle set dressing. 

7

8

Social posts

ANIMATIES

Bijna net zo goed als films van Pixar*

Meestal kan een verhaal wel een plaatje gebruiken. En soms moet je nog een stapje verder dan dat. Als je veel of ingewikkelde informatie over wil brengen terwijl de kijker óók nog wakker moet blijven dan kan een animatie uitkomst bieden. Met beweging en geluid hou je de aandacht van je doelgroep beter vast en blijft informatie langer hangen.

* bij vergelijkbaar budget (150 - 200 miljoen euro).

1

WAARVOOR gebruik je Animaties?

Het is geen wedstrijd, maar bewegend beeld wint sowieso.

Mensen onthouden een boodschap véél beter als het in de vorm is van een video of animatie. Dus weg met saaie tekst of simpele afbeeldingen, als je wilt dat jouw boodschap in de spotlights komt te staan, dan is bewegend beeld pas echt rock-’n-roll.

Storytelling

Via storytelling kunnen we complexe verhalen vertalen naar boeiende, visuele reizen waarmee we je publiek betoveren. Move over Hans Kazan (werkt'ie nog eigenlijk?).

Branding

Onze branding animaties zijn als het ware de visuele stem van je merk, waarmee je een krachtige indruk achterlaat en je identiteit stevig op de kaart zet. <<een woordgrap met "rots in de branding">>

Educatieve videos

Maak van leren een visueel feestje met educatieve video’s, waarmee je complexe informatie omzet in begrijpelijke en boeiende animaties.
#geenkauwgomindeklas

Productintroducties

Zet je nieuwe product in de schijnwerpers met onze op maat gemaakte productintroductie animaties die de unieke features en voordelen laten schitteren. Lights, camera, action!

online campagnes

Trap je online campagnes af met onze pakkende animaties die je boodschap versterken, de conversie verhogen en stay connected met je doelgroep.

Explanimations

Maak van je ingewikkelde concepten of verhalen hapklare, vermakelijke animatie-snacks die je verhaal stukje bij beetje duidelijk maken. Mmmmh, lekker.

2

Hoe doen
we dat dan?

1
CONCEPT & IDEEVORMING

Let's get started. We beginnen met een gesprek om je doelen perfect in kaart te brengen. Daarna komt er een beetje brainpower aan te pas en komen de creatieve ideeën bovenborrelen.

2
SCRIPT EN STORYBOARD

We schrijven een pakkend script en maken een storyboard om de verhaallijn te visualiseren.

3
ANIMATIE- PRODUCTIE

Na je akkoord op de vorige stap beginnen we direct met het daadwerkelijke animeren van je video. Now we're gettin' somewhere!

4
AUDIO DESIGN

Het juiste geluid is essentieel. We voegen passende muziek en geluidseffecten toe om je animatie tot leven te brengen. Een voice-over kan natuurlijk ook!

5
REVISIES EN FEEDBACK

Tijd voor wat feedback! Samen met jou maken we eventuele aanpassingen en zorgen ervoor dat je volledig tevreden bent met het eindresultaat.

6
LEVERING EN PUBLICATIE

We leveren je afgewerkte animatie op in het gewenste formaat en helpen je bij de publicatie op de juiste kanalen.

3

2D, 3D &
motion graphics

2D animaties

Explanimations  –  Infographics  –  Illustration

Motion graphics

Typography  –  Logo animation  –  Design elements

3D Animaties

Video enhancement  –  Animated interfaces  –  Video tracking

4

Show(reel) Me WHAT YOU GOT

1

Briefing

"Leg in 3 minuten uit aan statushouders hoe de Participatiewet nou in z'n werk gaat." aldus de Regio Twente. Okaaay, let's go!

Het doel van deze animatie (Iets uitleggen = "to explain" dus "explanimation" met een mooi woord) was om de belangrijkste punten van de Participatiewet te verduidelijken, en dan met name op hoe statushouders het beste geholpen kunnen worden met hun plekje vinden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo'n animatie moet er natuurlijk goed uitzien, maar ook rekening houden met de verschillende culturen en de informatie op een duidelijke en beknopte manier presenteren bij de doelgroep. Maar wel met gevoel!

2

Styleframes

Voordat we beginnen aan het verhaal, willen we eerst even zeker weten of we de juiste visuele snaar weten te raken. Dus voordat er ook maar íets beweegt, beweegt eerst ons potlood (of muis waarschijnlijk) en maken we zogeheten "styleframes". Hieraan kan de klant zien in welke look&feel we de animatie willen gaan maken.

In dit voorstadium is het nog makkelijk om bij te sturen. In samenspraak met de klant passen we de styleframes aan totdat we precies dat gevoel te vinden wat perfect past bij wat we gaan vertellen, vanzelfsprekend steeds met de uiteindelijke doelgroep in het oog. Uiteindelijk bepalen we in dit stadium dus de stijl, kleur, texturen en in sommige gevallen ook al een tekstuele beschrijving van animatie-ideeën.

3

Storyboard / script

Nadat de keuze voor de juiste stijl is gemaakt beginnen we aan het storyboard. Hier komen de styleframes en het verhaal samen en vormen zo een visuele weergave in stapjes. Een soort geschetst stripverhaal van hoe de animatie er uiteindelijk uit komt te zien. Per stap omschrijven we hier hoe dingen in beeld gaan komen en wat de klant kan verwachten van het animatie-werk. Dit "stripverhaal" vormt meteen de basis voor het schrijven van het script. In welke volgorde gaan we wat vertellen. Dat script is op zijn beurt weer de basis voor de voice-over. Zo hangt alles met elkaar samen!

4

Kleur & texturen

Omdat illustraties die met een computer zijn gemaakt soms wat plat en levenloos kunnen aanvoelen maken we gebruik van texturen om die "platte look" te compenseren. Hierbij maken we gebruik van een aantal technieken. Door elke laag te voorzien van een lichte en donkere ‘grain’ textuur (voor de liefhebbers van analoge fotografie: een soort filmkorrel dus), wekken we de indruk van volume. Componenten krijgen hierdoor meer diepte door schaduw- en lichtplekken. Daarnaast gebruiken we patronen en structuren om de animatie nog meer ‘body’ te geven.

5

het resultaat

Nog één stapje, we zijn er bijna! Om het hele verhaal nog extra kracht bij te zetten is er voor deze klus ook een voice-over ingezet. Die ondersteunt de animatie én geeft extra informatie. Omdat deze animatie voor een breed scala aan culturen is ontwikkeld, is het script in 8 talen vertaald en door verschillende voice-acteurs ingesproken. Zo kan iedereen het in zijn eigen moederstaal bekijken, zelfs mensen die Pashto of Tigrinya spreken! Voor het gemak hebben wij hieronder gewoon de Nederlandse* geplaatst.

*Heel benieuwd hoe het klinkt in je eigen taal? Misschien hebben we hem wel! Vraag hem op via info@creativebastards.nl