1
De uitdaging was om een informatieve en aansprekende productvideo te ontwikkelen voor de Pacto, een lichtgewicht spectrometer, waarin op een duidelijke manier de eigenschappen en voordelen van het product worden uitgelegd aan potentiële klanten. Niet alleen op het gebied van research, maar ook voor medische en industriële toepassingen.
De uitwerking voor de Pacto Spectrometer productvideo begon met enkele schetsen voor het storyboard. We maakten gebruik van een mix tussen video en 3D animatie. In dit storyboard highlighten we de mogelijkheden van de Pacto en leggen de focus op verschillende aspecten van het product.
2
3
Om een cinematografisch effect te geven, hebben we de packshots ontwikkeld met een donkere achtergrond met rookeffecten. Afgemaakt met een sausje van verschillende licht- en textuureffecten ontstond er een dramatisch* resultaat waarbij de verschillende onderdelen van het product sterk naar voren komen en de visual als geheel de aandacht van de kijker pakt.
* 'dramatisch' bijv. naamw. Spectaculair, opzienbarend, een sterk effect hebbend.
4
Een productvideo zoals deze voor de Pacto is een effectieve marketingtool die Avantes helpt bij het showcasen van hun producten maar ook bij het informeren van hun (potentiële) klanten en het bouwen van hun merkidentiteit.
6
De mini sociale campagne werd niet alleen ingezet om de Pacto Spectrometer onder de aandacht te brengen, maar ook om meer brand-awareness te creëren. Het grote bereik, de interacties met de posts, maar ook de kosten-efficiëntie en meetbaarheid zorgden voor een zeer effectieve campagne.
1
En dat werd de kapstok in de campagne rondom de nieuwe Retro-lijn. Stoere, uitgesproken & retro producten met een hoog ‘moet-ik-hebben’ gehalte. De communicatie moest daar helemaal op aansluiten en daarom een uitdagend & ’edgy’ karakter hebben.
1
Natuurlijk moesten we eerst even laten weten dat ETNA deze te gekke retro koelkasten maakt. Hedendaagse techniek met een klassiek uiterlijk.
Hiervoor ontwikkelden we bannersets, Youtube- en Insta-prerolls en toffe inspiratie-posts voor zo’n beetje alle sociale kanalen.
1
Nu iedereen (nou bijna iedereen dan) op de hoogte is van de ETNA retro lijn was het tijd onze doelgroep te activeren. Hiervoor ontwikkelden we onder andere een website met waarmee mensen heel simpel een eigen koelkast konden ontwerpen.
4
Maak je eigen ontwerp plaats hem op de koelkast en zie direct hoe hij wordt! Als Van Gogh nog had geleefd dan zat hij nu in witgoed i.p.v. kunst.
1
In die jaren zijn ze uitgegroeid tot een merk met een indrukwekkende productlijn die geschikt is voor alle denkbare weg- en weersomstandigheden. Ze hebben indrukwekkende mijlpalen bereikt en zijn geweldige partnerschappen aangegaan. Ze staan met trots achter onze brede selectie banden die wereldwijd tot de top behoren. En ze hebben de testresultaten om die bewering te staven. Ze zijn een merk met veel erfgoed, knowhow en kwaliteit, waarbij de klant altijd centraal staat. Ze hebben hun strepen verdiend.
Vredestein verdiende zijn strepen met zijn lange geschiedenis van het maken van banden van hoge kwaliteit. We hebben dit gebruikt voor de imagocampagne om de topstatus te benadrukken die Vredestein heeft bereikt.
We hebben de focus niet op een specifieke band gelegd, maar in plaats daarvan op het bandenspoor dat door de auto is achtergelaten. Wat Vredestein achterlaat in haar sporen is een geschiedenis om trots op te zijn met opmerkelijke resultaten. En zo rijden ze de toekomst tegemoet. Soms gaat deze weg bergop maar altijd met een duidelijk doel: Om de beste te zijn die ze kunnen zijn voor hun klanten.
2
De verschillende seizoenen gaven ons de kans om te variëren in kleur, zo creëerden we een herkenbare campagne-stijl per seizoen.
We ontwikkelden voor deze campagne speciale 3D-visualisaties waarin het product de hoofdrol speelde. De "journey-lijnen" simuleren de afgelegde weg en verbinden het product met de weg.
i
Groot, groter, grootst! Door heel Europa is de campagne te zien geweest op verschillende billboards langs snelwegen en in de centra van wereldsteden.
De sales campagne is ook doorvertaald naar een advertentie-serie in 14 talen die door heel Europa terug te vinden was. Achterop de cover van en binnenin toonaangevende autobladen zoals Top Gear en diverse lifestyle magazines.
3
Je hebt ze vast wel eens gezien. Ze zijn bijna niet te missen. De banners die verschijnen terwijl je lekker aan het browsen bent. Deze banners en retargeting-banners zijn door ons ontwikkeld en zorgen met een beetje beweging dat Vredestein top-of-mind blijft. Met een simpele klik is de kijker op de juiste plaats en kan er een dealer dichtbij worden gezocht zodat het product ook live ervaren kan worden.
Om ook de consument te bereiken die zich al wat verder in het aankoopproces bevindt ontwikkelden we ondersteunend POS-materiaal zoals roll-up banners, schapstroken en baliedisplays dat te zien was in tientallen shops door heel Europa.
5
Als je een hele vloot aan rijdende reclameborden hebt door heel Europa, dan ontkom je er natuurlijk niet aan om ook hierop de campagne terug te laten komen. De grote vlakken op de trailers van de vrachtwagens lenen zich uitstekend voor grote, opvallende visuals waarmee je ook nog eens direct je doelgroep bereikt: de automobilist!
6
Alle testwinnaars zijn gebundeld in een speciale brochure waarin elke band afzonderlijk in het zonnetje worden gezet. Quotes uit autobladen en gewonnen testzegels maken hierin duidelijk waarom ieder type zijn eigen spread en de uitspraak "Earned its stripes" heeft verdiend.
De campagne-uitingen vonden natuurlijk ook een plek op o.a. de eigen site van Apollo Vredestein en veelbezochte auto- en lifestyle-sites, waar ze zijn gebruikt als visuals bij blogposts en als algemene banners.
7
Je kent ze wel, die schermen die in de wachtkamer hangen terwijl er een operatie op je auto wordt uitgevoerd. Die schermen waar je naar gaat kijken als je alle magazines al uit hebt die er op tafel liggen. Ook hierop was de campagne te zien. Ook intern op de kantoren en fabrieken in Enschede en Hongarije waren deze uitingen te zien.
1
Uit uitvoerige sessie met burgers zijn zes kernwaarden naar voren gekomen (leefbaar, betrokken, vaardig, vindingrijk, praktisch en idealistisch), haar verleden en haar sociaal economische status.
De zes kernwaarden hebben we doorvertaald richting een design-grid gebaseerdop zeshoeken. Dezelfde lijnen / hoeken zien we terug in diverse plekken in Hengelo,waaronder het nieuwe stadskantoor. Dit flexibele grid is zo opgezet dat deze als basis kan dienen, niet alleen voor de constructie van het logo, maar ook voor alle communicatie-uitingen (zowel digitaal als analoog).
Om een duidelijk, herkenbare link met het verleden te creëren is het wapenschild vanHengelo in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit nog steeds perfect aan bij de kernwaarden.
Net zoals wedit terug zien in het nieuwe stadskantoor een mix tussen het landschappelijke (hetkoren) en het stedelijke / industriële (de bijenkorf) met de beek welke de twee scheidt.De “andere, open houding en uitstraling” welke de organisatie voor staat zien weduidelijk terug in het design van het nieuwe beeldmerk.
2
De lijnen en het open karakter van het beeldmerk zien we ook terug in het woordmerk. De opwaartse lijnen staan hier letterlijk voor de opwaartse lijn / vooruitgang welke Hengelo nastreeft. Hier hebben we bewust de omschrijving ’Gemeente’ toegevoegd om de benadrukken dat het een overheidsorganisatie betreft. Daarnaast gaat het hier niet alleen om de stad Hengelo, maar ook de omringende buurtschappen en kernen.
De blauw/gele kleuren uit de huidige huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. We hebben deze twee kleuren doorvertaald richting twee nieuwe primaire huisstijlkleuren. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt.
De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud uit het wapen. Het goud staat tevens symbool voor sociale en economische welvaart.
3
Heldere pictogrammen in Hengelo-blauw om verschillende onderwerpen te duiden. De openheid uit het logo zien we duidelijk terug in de iconenstijl.
De gouden kleur vormt ook de rode draad door de fotografie. Ochtend- of avondlicht zorgt voor een gouden gloed en mooie contrasten. Het feit dat Hengelo een typische gezinsstad is zien we gerefl ecteerd in de beelden. Kinderen en/of gezinnen in settings die de veelzijdigheid van Hengelo laten zien.
4
i
5
Alle onderdelen komen samen op het flexibele grid en zorgen zo voor een consistent design van alle huidige én toekomstige uitingen.
In een recordtijd van 5 2-wekelijkse sprints is de website volledig ontworpen en gebouwd in samenwerking met Kodea en Seneca. De open houding en uitstraling welke Hengelo voor staat zien we duidelijk terug in het design van de 15 verschillende paginatypes.
6
Noemen we drukwerk nu al offline items? Nou vooruit. Alles wat los en vast zat (en een logo had) moest in het nieuw gestoken worden. Dus alle beachflags, roll-up banners, advertenties, posters, toegangspasjes, gemeentegidsen, uitnodigingen, zuilen, certificaten, …
7
De bouwborden mochten ook in de steigers. Die zijn ook weer helemaal in lijn met de nieuwe huisstijl voor Hengelo.
We wilden mensen niet laten schrikken, dus blauwe enveloppen waren not done. Bij een gouden envelop verwacht je iets gewonnen te hebben… dus het zijn toch maar weer witte enveloppen geworden.
Je hoeft niet helemaal naar het stadskantoor om uitingen van de gemeente aan te treffen. Je komt ze ook overal tegen.
1
Geen evolutie maar een design-revolutie. Een zelfverzekerde stijl met een kleur en vormtaal die de productlijn complementeren. Kleuren die matchen met de vaak donkere apparatuur. Veel lucht in de opmaak door selectief te zijn in de lengte van teksten en wat wanneer te laten zien.
2
ETNA is in 1856 opgericht als ijzergieterij voor huishoudelijke apparatuur in Breda. De ijzergieters vormden al snel een herkenbaar beeldmerk voor het merk.
De ijzergieters vormen al meer dan 165 jaar het herkenbare beeldmerk voor het merk ETNA.
Verwijzend naar de beroemde Siciliaanse vulkaan zien we de vorm van de vulkaan duidelijk terug in de typografie.
Bij het plaatsen van het logo geldt een bij voorkeur vrij te houden minimale zone. In de breedte is dit het ETNA beeldmerk, in de hoogte hanteren we hiervoor de E-hoogte.
Voor ETNA als online merk hebben we het digitale kleurpalet leidend laten zijn. De drukwerkkleuren zijn hiervan afgeleid.
3
4
De manier waarop we schrijven wordt ingegeven door onze merkwaarden: Nederlands en eigenzinnig.
We spreken de eindgebruiker aan in de je-vorm,
voor een losse, spontane tone of voice (of nog beter: schrijfstijl, want het liefst communiceren we in het Nederlands).
We schrijven onze eigen merknaam zo consequent mogelijk in hoofdletters. Dus geen Etna maar ETNA. URL’s en e-mail adressen zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
De nadruk ligt altijd op de USP’s van het product of van ETNA zelf. Die benoemen we op een laagdrempelige manier en met een dikke knipoog om het luchtig te houden.
5
Nederlandse nuchterheid: duidelijk en begrijpelijk.
Praten over keukenapparatuur hoeft niet droog te zijn, doorspekt van specificaties, productcodes en vakjargon.
Durf duidelijke taal te spreken. Iemand die zich niet eerst uren verdiept heeft in de wereld van inductiekookplaten moet nog steeds begrijpen waarom die van ons zo interessant, mooi en makkelijk is. Mag Engels dan helemaal niet? Tuurlijk wel, sommige dingen zijn in het Engels nét wat meer ‘catchy’.
Onverwacht, fris, expressief, energiek, enthousiast, informeel én waar mogelijk met een dikke knipoog.
Een belangrijk deel van ons onderscheidend vermogen, een manier om onze laagdrempeligheid te benadrukken en onze positiviteit uit te stralen. We nemen onszelf niet té serieus, de klant des te meer. We zijn inclusief en stellen de mening van iedere klant op prijs.
ETNA heeft hele toffe producten, maar hoe brengen we die het best in beeld? Goede vraag. In dit hoofdstuk behandelen we alles van sfeerbeelden tot detailshots.
6
De laatste keukentrends zie je niet alleen terug in de apparatuur van ETNA, maar ook in hun sfeerbeelden. Of je nu een moderne, klassieke, landelijke of designkeuken wilt, ETNA heeft de apparatuur die er perfect in past.
Steeds vaker gebruiken we renders voor de sfeerbeelden, met extra aandacht voor zachte lichtval en stijlvolle set dressing.
7
8
Meestal kan een verhaal wel een plaatje gebruiken. En soms moet je nog een stapje verder dan dat. Als je veel of ingewikkelde informatie over wil brengen terwijl de kijker óók nog wakker moet blijven dan kan een animatie uitkomst bieden. Met beweging en geluid hou je de aandacht van je doelgroep beter vast en blijft informatie langer hangen.
* bij vergelijkbaar budget (150 - 200 miljoen euro).
1
Mensen onthouden een boodschap véél beter als het in de vorm is van een video of animatie. Dus weg met saaie tekst of simpele afbeeldingen, als je wilt dat jouw boodschap in de spotlights komt te staan, dan is bewegend beeld pas echt rock-’n-roll.
Via storytelling kunnen we complexe verhalen vertalen naar boeiende, visuele reizen waarmee we je publiek betoveren. Move over Hans Kazan (werkt'ie nog eigenlijk?).
Onze branding animaties zijn als het ware de visuele stem van je merk, waarmee je een krachtige indruk achterlaat en je identiteit stevig op de kaart zet. <<een woordgrap met "rots in de branding">>
Maak van leren een visueel feestje met educatieve video’s, waarmee je complexe informatie omzet in begrijpelijke en boeiende animaties.
#geenkauwgomindeklas
Zet je nieuwe product in de schijnwerpers met onze op maat gemaakte productintroductie animaties die de unieke features en voordelen laten schitteren. Lights, camera, action!
Trap je online campagnes af met onze pakkende animaties die je boodschap versterken, de conversie verhogen en stay connected met je doelgroep.
Maak van je ingewikkelde concepten of verhalen hapklare, vermakelijke animatie-snacks die je verhaal stukje bij beetje duidelijk maken. Mmmmh, lekker.
2
Let's get started. We beginnen met een gesprek om je doelen perfect in kaart te brengen. Daarna komt er een beetje brainpower aan te pas en komen de creatieve ideeën bovenborrelen.
We schrijven een pakkend script en maken een storyboard om de verhaallijn te visualiseren.
Na je akkoord op de vorige stap beginnen we direct met het daadwerkelijke animeren van je video. Now we're gettin' somewhere!
Het juiste geluid is essentieel. We voegen passende muziek en geluidseffecten toe om je animatie tot leven te brengen. Een voice-over kan natuurlijk ook!
Tijd voor wat feedback! Samen met jou maken we eventuele aanpassingen en zorgen ervoor dat je volledig tevreden bent met het eindresultaat.
We leveren je afgewerkte animatie op in het gewenste formaat en helpen je bij de publicatie op de juiste kanalen.
3
Explanimations – Infographics – Illustration
Typography – Logo animation – Design elements
Video enhancement – Animated interfaces – Video tracking
4
1
Het doel van deze animatie (Iets uitleggen = "to explain" dus "explanimation" met een mooi woord) was om de belangrijkste punten van de Participatiewet te verduidelijken, en dan met name op hoe statushouders het beste geholpen kunnen worden met hun plekje vinden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo'n animatie moet er natuurlijk goed uitzien, maar ook rekening houden met de verschillende culturen en de informatie op een duidelijke en beknopte manier presenteren bij de doelgroep. Maar wel met gevoel!
2
Voordat we beginnen aan het verhaal, willen we eerst even zeker weten of we de juiste visuele snaar weten te raken. Dus voordat er ook maar íets beweegt, beweegt eerst ons potlood (of muis waarschijnlijk) en maken we zogeheten "styleframes". Hieraan kan de klant zien in welke look&feel we de animatie willen gaan maken.
In dit voorstadium is het nog makkelijk om bij te sturen. In samenspraak met de klant passen we de styleframes aan totdat we precies dat gevoel te vinden wat perfect past bij wat we gaan vertellen, vanzelfsprekend steeds met de uiteindelijke doelgroep in het oog. Uiteindelijk bepalen we in dit stadium dus de stijl, kleur, texturen en in sommige gevallen ook al een tekstuele beschrijving van animatie-ideeën.
3
Nadat de keuze voor de juiste stijl is gemaakt beginnen we aan het storyboard. Hier komen de styleframes en het verhaal samen en vormen zo een visuele weergave in stapjes. Een soort geschetst stripverhaal van hoe de animatie er uiteindelijk uit komt te zien. Per stap omschrijven we hier hoe dingen in beeld gaan komen en wat de klant kan verwachten van het animatie-werk. Dit "stripverhaal" vormt meteen de basis voor het schrijven van het script. In welke volgorde gaan we wat vertellen. Dat script is op zijn beurt weer de basis voor de voice-over. Zo hangt alles met elkaar samen!
4
Omdat illustraties die met een computer zijn gemaakt soms wat plat en levenloos kunnen aanvoelen maken we gebruik van texturen om die "platte look" te compenseren. Hierbij maken we gebruik van een aantal technieken. Door elke laag te voorzien van een lichte en donkere ‘grain’ textuur (voor de liefhebbers van analoge fotografie: een soort filmkorrel dus), wekken we de indruk van volume. Componenten krijgen hierdoor meer diepte door schaduw- en lichtplekken. Daarnaast gebruiken we patronen en structuren om de animatie nog meer ‘body’ te geven.
5
Nog één stapje, we zijn er bijna! Om het hele verhaal nog extra kracht bij te zetten is er voor deze klus ook een voice-over ingezet. Die ondersteunt de animatie én geeft extra informatie. Omdat deze animatie voor een breed scala aan culturen is ontwikkeld, is het script in 8 talen vertaald en door verschillende voice-acteurs ingesproken. Zo kan iedereen het in zijn eigen moederstaal bekijken, zelfs mensen die Pashto of Tigrinya spreken! Voor het gemak hebben wij hieronder gewoon de Nederlandse* geplaatst.
*Heel benieuwd hoe het klinkt in je eigen taal? Misschien hebben we hem wel! Vraag hem op via info@creativebastards.nl