De vraag komt bijna wekelijks voorbij. Een klant wil een nieuwe website en één van de eerste vragen is: "wat kost ie?” Een hele begrijpelijke vraag, je geeft niet zomaar een blanco cheque, je wilt van tevoren weten waar je aan toe bent. Maar ja, wat kost een nieuwe website?
Door:
Tom
De vraag komt bijna wekelijks voorbij. Een klant wil een nieuwe website en één van de eerste vragen is: "wat kost ie?” Een hele begrijpelijke vraag, je geeft niet zomaar een blanco cheque, je wilt van tevoren weten waar je aan toe bent. Maar ja, wat kost een nieuwe website?
Zelf maken we vaak de vergelijking met een auto. Wat kost een nieuwe auto? De prijzen voor nieuwe auto’s liggen gigantisch ver uit elkaar. Voor nog geen 10K heb je een Hyundai i10, voor 50K een Audi A4 en voor 3.400K een Bugatti Chiron. Wat verwacht je van de auto qua technische specificaties, moet hij alleen degelijk zijn of er ook nog mooi uit zien of vooral heel snel gaan? Wil je er mee opvallen of mag hij opgaan in de menigte?
Net als bij auto's heb je websites die een paar honderd euro kosten en sites die miljoenen euro’s kosten. Voor de prijs van een Hyundai mag je geen Bugatti prestaties verwachten.
Iedere site is maatwerk, zo ook ieder prijskaartje.
Budget oplossingen (de Hyundai i10)
Je hebt tegenwoordig schitterende template websites met complete CMS systemen erachter die je voor een paar tientjes kunt downloaden van sites als ThemeForest, Elegant Themes of Template Monster. Of je kunt vrij eenvoudig via SquareSpace of WIX aan de slag om zelf iets in elkaar te draaien. Is er weinig tijd of budget dan ben je hier prima mee geholpen. Het feit dat duizenden andere bedrijven dezelfde template gebruiken maakt in sommige bedrijfstakken niet veel uit. Optimalisaties qua vindbaarheid of snelheid zijn vaak niet mogelijk, maar wanneer je het als bedrijf toch niet van het internet-bezoek hoeft te hebben boeit dit niet. Prima voor de bakker op de hoek.
De bakker op de hoek is voornamelijk bezig met brood bakken en brood verkopen. Hij ziet de website alleen als kostenpost. Zijn jaren oude website is dan wel niet responsive, maar hij doet het nog steeds. Hij heeft geen idee hoeveel bezoekers hij op zijn site krijgt en waarschijnlijk nog minder een idee van hoeveel bezoekers hij mis loopt.
Custom websites (de Audi)
Een collega bakker heeft een custom site laten maken met wat meer functionaliteit. Bedrijven kunnen online hun broodjes bestellen voor vergaderingen of voor tussen de middag. Vindbaarheid is dan ineens veel belangrijker. Online vinden mensen uit de hele stad hem in plaats van alleen mensen uit de wijk. Niet alleen zijn bestellingen, maar ook zijn naamsbekendheid en de hoeveelheid online reviews gaan omhoog. De site is verweven met zijn bedrijfsmodel en is in plaats van een kostenpost een bron van inkomsten geworden.
Als je meetbare doelen hebt, meerdere doelgroepen of vereisten qua snelheid, vindbaarheid, bezoekersstromen, specifieke designwensen, specifieke functionaliteiten of je wil je site koppelen aan een CRM of HRM pakket, dan is een template website al snel niet meer toereikend. Een custom website is in al die gevallen je beste optie. Wil je niet dat je site van third party plugins aan elkaar hangt: custom website. Wil je een website die helemaal toegespitst is op je huisstijl: custom website. Wil je iemand kunnen bellen als er na een update iets niet meer werkt, je raadt het al: custom website.
Hoeveel een custom site kost is sterk afhankelijk van hoeveel tijd er in gaat zitten. Het blijft nu eenmaal een uren-business. Dat begint bij een paar duizend euro, maar kan ook al snel oplopen tot tienduizenden euro’s. Moeten er drie verschillende paginatypes ontworpen en gebouwd worden of zijn dat er vijfentwintig? Met design en bouw alleen ben je er vaak nog niet. Minstens zo belangrijk als de site zelf is de content. Dat is uiteindelijk waar de klanten voor komen, waar je op gevonden wordt, waarvoor mensen blijven hangen, weer terugkomen of je aanbevelen bij anderen. Onderschat wordt vaak de tijd die gaat zitten in het creëren van pakkende beelden, toffe illustraties, heldere infographics, hippe filmpjes en niet te vergeten de teksten. Teksten waar je goed op gevonden wordt en toch lekker leesbaar zijn.
Top of the line (de Bugatti)
En dan heb je nog de groep websites die echt in de papieren gaat lopen. Dat zijn de sites voor de grote jongens met hele specifieke functionaliteiten en eisen, zoals banken, overheden, maar ook clubs als Thuisbezorgd, TUI, Philips en Coolblue. Qua design hoeft het nog niet eens zo spectaculair te zijn, maar alleen al door de omvang en technische eisen gigantisch complex. Dat zijn platformen die continu doorontwikkeld worden door hele teams met developers. In veel gevallen hebben ze intern een development afdeling, maar als je al die uren optelt zijn dit nog steeds sites die miljoenen kosten.
Kosten vs waarde
Om de vergelijking met de auto er weer bij te pakken… een auto kost nieuw een x-bedrag en zal daarna in waarde afnemen. Zodra je de showroom uit rijdt is hij al een paar duizend euro minder waard. Een site kan in waarde stijgen. Hoeveel is de Coolblue site waard? Mede door de investeringen qua marketing is hij vele malen meer waard dan puur hoeveel hij gekost heeft om te maken. Hij heeft merkwaarde gekregen, naamsbekendheid, betrouwbaarheid, een hoge Google ranking en terugkerende bezoekersstromen. Daarnaast levert de site ontzettend veel marktinformatie op waarmee ze hun verdienmodel iedere dag aan kunnen scherpen.
Bij internetbedrijven is de site alles waard. Zonder sites zijn ze niets. Dat wil niet zeggen dat hij alles mag kosten, het blijft immers een bedrijf.
Wat levert hij op
Wat een site oplevert kun je perfect meetbaar en inzichtelijk maken. Soms is dat in euro’s maar vaak niet eens. Een doel van je site kan net zo goed zijn klanten van betere informatie te voorzien. Iedere download van een handleiding kan dan een behaald doel zijn en kan een service-medewerker weer 5 minuten aan de telefoon hebben bespaard. Het invullen van een contactformulier, maar ook het aanmelden van een sollicitant kan een doel zijn. Als je eenmaal weet wat je doelen zijn, dan kun je een online strategie formuleren en daarbinnen een site opzetten die daar helemaal op toegespitst is. Iedere site is maatwerk, zo ook ieder prijskaartje.
De belangrijkste vraag om jezelf te stellen is: welke rol speelt de website in mijn bedrijfsproces. Als je eenmaal weet hoe belangrijk de site is voor je bedrijf, zet hem dan eens af tegen de kosten van bijvoorbeeld een bedrijfsauto. Waar steek je liever je geld in?
No items found.
Door:
Tom
THE END!
Or is it? Wil je meer weten, druk dan op de dichtsbijzijnde knop.
Meer stories
10 lastige vragen over de kansen en bedreigingen van AI
We kunnen het niet langer negeren. Artificial Intelligence is here to stay. Midjourney, ChatGPT en Stable Diffusion, allemaal spannende ontwikkelingen die de termen "creativiteit" en "originaliteit" steeds moeilijker te definiëren maken.
Wil jij er nét zo sexy uitzien als een creative bastard? Dat kan nu! Voor de liefhebbers hebben we wat eigen merchandise verzonnen. Niet alleen omdat we het zelf erg leuk vinden om te maken, maar ook omdat wat ons betreft íedereen een bastard mag zijn (zo lang we je geen salaris hoeven uit te keren). Wil jij ook liefst een bastard zijn?
Zo vol als het vliegtuig zat op de heenweg, zo vol was ook ons programma in die drie dagen. Na een korte vlucht zetten we voet op vaste Schotse grond in Edinburgh en maakten we kennis met onze eigen lokale BOB; Ross.